Spørgsmål & Svar

Ofte stillede spørgsmål

Vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål fra vores kunder:

Der står ‘LEADS’ i displayet?
‘LEADS’ på skærmen fortæller, at der ikke er ordenlig kontakt mellem proben og kroppen. Dette kan skyldes flere ting:

a. At ledningerne ikke er monteret korrekt. De skal skubbes godt til i apparat og probe. Prøv eventuelt at afmontere og starte forfra.

b. Manglende/ringe kontakt til proben – du kan eventuelt bruge et tyndt lag vandbaseret intimgel/vaginalcreme/glidecreme på proben, dette vil øge kontakten og lede de elektriske impulser bedre.

c. Defekt ledning. De tynde ledninger knækker relativt let indeni.  Dette kan ikke ses, men hvis ikke de pakkes varsomt sammen efter hver brug, vil de slides og knække.

Hvordan kan en EMS bækkenbundstræner hjælpe?
En bækkenbundstræner med EMS (elektrisk muskelstimulation) kan genopbygge svækket bækkenbundsmuskulatur, underlivssmerter og inkontinens. Du kan – og må – anvende en bækkenbundstræner, når du er over 15 år.

En stærk bækkenbund har mange fordele:

      • Du kan holde på vandet og skal ikke så ofte på toilettet
      • Du kan undgå toiletbesøg om natten, og kan nyde en uafbrudt nattesøvn
      • Du kan deltage i aktiviteter uden at opleve ufrivillige dryp
      • Du kan hoste, nyse og grine uden at lække
      • Du får en fladere og stærkere mave, fordi du automatisk træner de dybe mavemuskler, når du træner bækkenbunden.
      • Du får en stærkere ryg, og undgår hermed smerter i lænden
      • Du nedsætter risikoen for at få hæmorider, fordi blodgennemstrømningen øges, når du træner bækkenbunden
      • Følelsen i forbindelse med sex øges

Er du i tvivl om, hvorvidt inkontinens og underlivssmerter skyldes svage muskler, eller om det skyldes noget helt andet, bør du tale med din læge, inden du påbegynder genoptræning med en EMS bækkenbundstræner.

Hvad betyder EMS?
EMS er en forkortelse for elektrisk muskel stimulation. En bækkenbundstræner med EMS sender milde, elektriske impulser ud til bækkenbundsmusklerne, hvilket tvinger dem til at trække sig sammen. De elektriske impulser føles som en sitren, og gør ikke ondt. Når du bruger en bækkenbundstræner med EMS, kan du let indstille styrken, så du langsomt og sikkert kan tilpasse styrken til det interval, der er mest behageligt og effektivt for dig.

Hvilket program skal jeg bruge?
Der findes tre typer af inkontinens:

      • Stressrelateret
      • Trangsrelateret
      • Kombination mellem stress- og trangsrelateret

Stressrelateret inkontinens: For at forebygge og modvirke stressrelateret inkontinens bruges programmet Stress. Stressinkontinens forekommer, når blæren uventet lækker under fysisk aktivitet, eller når man hoster, nyser eller griner. Mængden af lækagen kan være varierende.

Trangsrelateret inkontinens: For at forebygge og modvirke trangsrelateret inkontinens bruges programmet Urge. Trangsinkontinens forekommer, når blæren tømmer sig på trods af store anstrengelser for at stoppe lækagen. Der er ingen sammenhæng mellem de impulser, som hjernen sender til blæren, og det blæren rent faktisk gør. Dette kan resultere i store urinlækager og hyppigere vandladning.

Kombineret stress- og trangsrelateret inkontinens: For at forebygge denne form for inkontinens bruges programmet Mix.

For at vedligeholde bækkenbundsmuskulaturen bruges programmet Tone. Tone-programmet bruges, når din bækkenbund er blevet genoptrænet, og du har opnået den ønskede styrke og kontrol. Brug programmet en til to gange om ugen.

Hvilken styrke er den rigtige?
Det er meget individuelt, hvilken styrke der er den rigtige. Fødsler, manglende træning og operative indgreb kan øge og nedsætte følsomheden i underlivet. Når du bruger en EMS bækkenbundstræner, bør du mærke stimulationen tydeligt, uden at det er ubehageligt eller smertefuldt. Hvis følsomheden i underlivet er meget nedsat, kan det være, at du ikke kan mærke behandlingen i starten. En intensitet på 25.0 kan mange starte med. Hvis du ikke mærker stimulationen, eller hvis dette er for meget, kan du altid tilpasse stimulationen til en passende intensitet for dig. Brug EMS bækkenbundstræneren med en intensitet på 25-30 hver dag i to til tre uger. Når bækkenbundsmuskulaturen efterhånden bliver styrket, vil du begynde at kunne mærke behandlingen. Vær opmærksom på, at muskelømhed kan forekomme, hvis intensiteten sættes for højt.

Hvor hurtigt sker der resultater?
Hvis du bruger en bækkenbundstræner med EMS (elektrisk muskelstimulation) i 20 minutter hver dag, vil du efter fem uger kunne mærke fremgang i styrken og kontrollen af bækkenbundsmuskulaturen, og efter tre til fem måneder vil du have opnået en væsentlig forbedring i styrke og egenkontrol. Resultaterne kan variere alt efter alder, musklernes svækkelsesgrad og din øvrige, fysiske helbredstilstand.

Hvem må ikke bruge en EMS bækkenbundstræner?
Du må ikke bruge en bækkenbundstræner med EMS (elektrisk muskelstimulation), hvis du:

      • Er i behandling, eller tidligere har været behandlet, for livmoderhalskræft eller andre kræftformer i underlivet
      • Er gravid
      • Lige har født – du bør vente otte uger, så du er helet helt
      • Har pacemaker
      • Har uregelmæssig hjerterytme
      • Har, eller har haft, epilepsi
      • Har klassisk spiral med kobber, da metallet kan risikere at lede strømmen længere op end beregnet (Bemærk: du må gerne bruge EMS bækkenbundstræner, hvis du har hormonspiral)

En EMS bækkenbundstræner kan hjælpe med genoptræning efter operation. Vi anbefaler, at du venter med at bruge bækkenbundstræneren, indtil du er helet helt. Har du fået et keglesnit, må du bruge bækkenbundstræneren, så længe der ikke er aktiv celleforandring. Vi fraråder brugen af bækkenbundstrænere ved fund celleforandringer, da undersøgelser viser, at elektrisk stimulation kan fremme celledelingen. Konsulter gerne lægen, så du er sikker på, at din krop er klar. Hvis du er i tvivl, bør du spørge din læge til råds.

Hvor stor er proben?
Alle kan bruge proben. Proben er nogenlunde som størrelsen på en tampon. Vi anbefaler, at du smører vandbaseret intimgel på proben inden brug. Hvis bækkenbundsmuskulaturen er svækket, og du føler dig udvidet, vil du opleve, at du mærker proben tydeligere og tydeligere i takt med, at muskulaturen styrkes. Proben måler 7,5 cm i længden og har en diameter på 2,8 cm, og har du brug for en mindre probe, kan analproben også anvendes vaginalt, da den har en mindre diameter end vaginalproben.

Hvordan træner jeg med en EMS bækkenbundstræner?
Vi anbefaler at du ligger ned, når du skal bruge din bækkenbundstræner. Det vil være en fordel at bruge en vanbaseret gel. Det er vigtigt, at du slapper af under træningen, så du undgår, at proben flytter sig.

Hvor ofte skal jeg bruge bækkenbundstræneren?
Vi anbefaler, at du bruger bækkenbundstræneren en gang om dagen i 20 minutter. Som med resten af kroppens muskler kan du blive øm i bækkenbunds muskulaturen, hvis du træner den hårdt og længe.

Hvordan rengøres proben og apparatet?
Proben skal rengøres efter brug. Vær opmærksom på, at proben ikke må nedsænkes i vand. Vi anbefaler, at du vasker den med en opvredet klud med mildt opvaskemiddel, eller rengøringsservietter fra Dettol, da disse ikke indeholder skrappe rengøringsmidler eller alkohol. Du skal ikke bruge intimvask til rengøringen af proben, da dette kan efterlade en hinde. Ledninger og styreenhed aftørres med enten klud eller Dettol-serviet. Servietterne kan købes i de fleste supermarkeder.

Jeg har fået lavet KEGLESNIT – må jeg bruge en bækkenbundstræner?
Du må gerne bruge bækkenbundstrænere med EMS, så længe der ikke er aktiv celleforandring. Grunden til, at vi fraråder brugen af bækkenbundstrænere ved fund af celleforandringer er, at nogle undersøgelser har vist, at elektrisk stimulation fremmer celledelingen, hvilket ikke er ønskeligt, når der fundet “syge” celler. De fleste kvinder, der har fået et keglesnit, bliver jævnligt undersøgt af læge/gynækolog – og hvis der ikke er fundet celleforandringer ved disse undersøgelser, er der intet i vejen for at bruge en bækkenbundstræner med elektriske impulser.

Kan jeg bruge bækkenbundstræneren under graviditet/ efter fødsel / mens jeg ammer?
Du må ALDRIG bruge bækkenbundstræneren under graviditet, da man ikke kender indvirkningen på fosteret og dets omgivelser. Til gengæld er bækkenbundstræneren fremragende til at genoptræne og styrke din bækkenbund efter fødsel! Du bør vente ca. 8 uger efter fødslen, før du begynder ar bruge bækkenbundstræneren, da du skal være helet helt – kontakt din læge, hvis du er i tvivl. Behandling med bækkenbundstræneren har ingen indvirkning på amning.

Er virkningen dokumenteret?
Ja, bækkenbundstrænerne er klassificeret som medicinsk udstyr. Det betyder at der foreligger dokumentation, for at produktet virker som beskrevet. Hvis du er interesseret kan du kontakte os på info@medigroup.dk og få tilsendt informationen.

 


Erfaringer fra Danmark:

Vi har til dato solgt mere end 8.000 bækkenbundstrænere i Danmark siden 2014. Vi har fået meget feedback fra brugerne og de fleste har været tilfredse med resultatet. Vi har blandt andet fået svar fra:

      • En kvinde, der har født syv børn
      • En kvinde, der gentagne gange er blevet opereret i underlivet
      • En kvinde på 74 år, som ikke har holdt muskulaturen ved lige
      • En kvinden på 80 år

Kvinderne er i alderen 32-80 år, og har alle haft problemer med inkontinens af forskellig karakter. Flere af kvinderne har forsøgt at komme problemet til livs gennem intensiv træning, fysioterapeutisk genoptræning, eller ved hjælp af medicin, som blandt andet har medført en smertefuld udtørring af slimhinderne i vagina. Læs anmeldelserne her:

Fandt du  ikke det, du søgte?

Du kan skrive til os, helt anonymt, via nedenstående
kontakt-formular. Vælger du at skrive din e-mail efter dit spørgsmål, sender vi svaret direkte til dig. Du kan også sende en mail til info@medigroup.dk.

Vi svarer inden for to hverdage. Private oplysninger videregives naturligvis ikke.